A kultúrAktív Egyesület, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Urbanisztika Tanszék és a Kortárs Építészeti Központ együttműködésével készült játékot a Stuttgarti Magyar Óvoda Egyesület pedagógusaival és diákjaival fejlesztettük, majd a 2022/23 tanév kezdetén a bajai Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjában teszteltük. A bajai teszthét beszámolója következik.
Nagyon örültünk, hogy szeptember első hetén tesztelhettük a játékot a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjában (MNÁMK). Mikor megérkeztünk Bajára az MNÁMK-ba, a 3.a osztály már felcsigázva várt minket. Mivel tanáraik már az előző napokban meséltek nekik az Ezüsthíd játékról, ezért kíváncsiságból nem volt hiány. Elsőként elmeséltük Zalka Virág Csenge mesemondó gyűjtésén alapuló mesénket, ami a dunai vízi tündérek elvonulásáról szól, akiket a legenda szerint 777 év után van lehetőségünk visszahozni az emberek világába. Ezután felderítő útra indultunk az iskola környékén, aminek végállomása a Sugovica-part volt. A séta alatt olyan játékos feladatokat oldottak meg a gyerekek, amik segítették kialakítani a képzeletükben a dunai tündéreket. A gyerekek teljes lelkesedéssel és beleéléssel vettek részt az első nap foglalkozásán, öröm volt ezt látni!
Az Ezüsthíd második napján töretlen érdeklődéssel fogadtak minket az MNÁMK diákjai. A nap témája az egyedi tündér bábuk elkészítése volt. Az előző nap sétatapasztlatai alapján minden tanuló a saját elképzelése szerint formázta meg tündér bábuját, kiemelve a különleges ismertetőjeleket, képességeket. Levegőre száradó gyurma és a sétán gyűjtött termések, levelek, kagylók, stb. voltak a bábuk fő alkotóelemei. Gyönyörű művek születtek a foglalkozás végére, és felemelő volt látni, ahogy a gyerekek megélik az alkotás örömét. Elkészült Gesztenye, Izompacsirta, Szépség, Bogyó, Puskás és társaik. A bábuknak később még fontos szerepük van, hiszen az ötödik nap foglalkozásán ezek válnak az Ezüsthíd játék lépegetőivé. A foglalkozás a helyi TV érdeklődését is felkeltette. A résztvevő gyerekek, Szabó Etelka osztályfőnök és Szilágyi-Nagy Anna, a kultúrAktív Egyesület elnöke rövid interjút adott az Ezüsthíd foglalkozásról.
Az Ezüsthíd harmadik napján felfrissítettük a dunai vízi tündérek meséjét, majd felfedező útra keltünk. Ezúttal a város felé vettük az irányt, és az Eötvös József Főiskola Pedagógus karáról érkező vendég hallgatók is velünk tartottak. A dunai tündérek nyomait az épületeken, az utcán, és a városi természetben kerestük. A városi séta során főként egyéni feladatokat oldottak meg a diákok. A sétán új szemszögből szemlélték a várost, és sok, addig fel nem tűnő mesés részletre csodálkoztak rá. A sétát csoportos feladattal zártunk, ahol felkészültünk a tündérek ünnepélyes fogadására. A tündérek 777 év utáni visszatértére ünnepi vacsora menüt állítottunk össze, amiből a bajai halászlé sem hiányozhatott. Emellett a Baján fellelhető anyagokból (fű, föld, víz, stb.) parfümöt és tündérpalotát terveztünk, a természet hangjaiból és a város zajából felcsendülő fogadózenét komponáltunk, valamint Baja látványosságait bemutató sétaútvonalat készítettünk. Micsoda nap!
Az Ezüsthíd negyedik napján három csoportban készítettük el a társasjátékunk játéktábláit. Az első csoport a tündérek világát és a Tejutat, a második csoport a természeti környezetet, a harmadik csoport a város környezet jelenítette meg. Mindegyik témához más-más technikát használtunk. Csillámozással készült el a tündérek lakhelye, levél nyomdával alkottuk meg a természeti környezetet, és kollázsos térképezéssel készült el a városi környezet. Csodálatos játéktáblák készültek, amiket egymásnak prezentáltak a gyerekek, kitérve a közös alkotás és csoportmunka örömeire és kihívásaira. Ezután mindenki bejelölte, hogy tündére Baja melyik természeti vagy városi pontjára térne vissza szívesen. Az elkészített játéktáblák csakúgy, mint a tündér bábuk központi szerepet kapnak az ötödik, társasjátékozós alkalmon.
Az Ezüsthíd ötödik és egyben záró napján a héten elkészült egyedi játékelemekkel (játék táblák és tündér bábuk) társasoztunk. A játék célja az volt, hogy ezüsthidat építsünk, amin 777 év elteltével át tudnak kelni a tündérek az emberek világába. A játék kvízkérdéseit az osztályfőnökökkel készítettük el, amelyek mindegyike a hét élményeit idézi vissza. Az első körben a cél a csapatmunka: az ezüsthidat közösen, activity kérdések megoldásával tudjuk megépíteni. A második körben fokozódik az izgalom: vajon átjutnak a tündérek a hídon? Ennek egy feltétele van: a kérdéskártyákon szereplő feladványok önálló megoldása. A diákok nagyon ügyesen oldották meg a feladatokat, mind közösen, mind egyénileg, és végül minden tündér sikeresen átjutott a hídon, és elfoglalta helyét Baja térképén. A játék után ünnepséget rendeztünk, megköszöntük az MNÁMK gyerekeinek, osztályfőnökeiknek és a vezetőségnek az élménydús hetet és hogy segítették tökéletesíteni a játék elképzelésünket. Nincs más hátra, mint véglegesíteni a játékot és megosztani a DANUrB+ nemzetközi partnereivel.
A beszámolót írták: Szentkirályi Jázmin, Szilágyi-Nagy Anna, kultúrAktív
Ezüsthíd játékfejlesztő csapat tagjai: