ACT GLOBAL! A 14. Budapesti Építészeti Filmnapok idei szlogenje a környezetformálásra, mint globális cselekvésre hívja fel a figyelmet. A fesztivál célja arra ösztönözni a közönséget, hogy tegyenek az épített és természeti környezetükért saját eszközeikkel, legyen az az építészet, a várostervezés, a mérnöki munka vagy épp a lakóközösségünkben rejlő közösségi erő. A filmnapok programja arra biztatja az érdeklődőket, hogy lépjenek át a határokon, nézzenek körbe a világba, inspirálódjanak és cselekedjenek.
A Budapesti Építészeti Filmnapok idei filmjei a környezetformálói felelősséggel néznek szembe: az elemekkel küzdő nagyvárosok, a kiürülő falvak és erdők, a fenyegetett közterek, építészeti emlékek és kulturális szcénák mind globális hatásúvá váló, helyi cselekvések eredményei, mint ahogy a kísérletező tervezői és társadalmi megoldások nyomán létrejövő, új együttélési formák is. Csak rajtunk áll, melyiket válasszuk.
Az idei nyitófilm, A Főépítész – A képzelet ereje, Floris Alkemadét,az OMA korábbi vezető tervezőjét három éven keresztül követi a színfalak mögött. Az építész felfelé ívelő karrierjét hagyta félbe azért, hogy Hollandia főépítészeként döntéshozói szinten képviselhesse innovatív ötleteit. Milyen építészeti és területfejlesztési problémákkal szembesül Hollandia, az egyik legfejlettebb környezetkultúrával rendelkező ország? Milyen szerepet játszhat a közszféra az építészeti és urbanisztikai innováció elősegítésében? A film személyes portré, szakmai kiáltvány és inspiráló mozaik ötletekből, érvekből, véleményekből és tervekből.
A fesztivál további filmjeiben Dorte Mandrup mesél a mai építészet lényegéről és feltételeiről; Bruce Mau megmutatja, a design hogyan tud egy jobb élethez hozzájárulni; Peter Rice története pedig rávilágít, milyen elképesztő szerepe van a mérnököknek az építészek árnyékában. A modern építészeti örökséggel ebben az évben egy külön blokk foglalkozik három filmmel, amelyek mindegyike fontos kérdéseket feszeget. Miért tapadnak össze az épületek a korral, amiben létrejöttek? Ki határozza meg a múlt jövőjét? Miért lenne szükséges a megfelelő műemlékkezelés, illetve a kompromisszum és diskurzus szerepe még azelőtt, hogy a bontás realizálódna?
Fokváros és Los Angeles lenyűgöző tájain időzve a vízi infrastruktúra és ökoszisztéma kapcsolatában mélyülhetünk el, de arra is fény derül, mi köti össze a dayak őslakos törzset a tokiói olimpiai játékokkal. Megismerhetjük közvetlen közelről az Európában designerként, a tengerentúlon építészként és tanárként ismert Breuer Marcellt; kipróbálhatunk egy újfajta együttélési formát Milánóban; megtapasztalhatjuk a közösség erejét, amit a lisszaboni és Marseille-i dzsentrifikációval és tömegturizmussal szembeni ellenállás hívott életre; továbbá a fesztivál zárófilmjében megtudhatjuk azt is, hogy a kerékpározás miként jelenthet gyógyírt a modern élet viszontagságaira.
Szeretnénk figyelmetekbe ajánlani a Duke Ellington Shool of Arts-ról, egy hátrányos helyzetű gyermekeket támogató művészeti iskola felújításáról és bővítéséről szóló rövidfilmet, melyben az épület különböző szakági- és építész tervezői nyújtanak betekintést a tervezési folyamat során használt BIM módszertanba.
A filmnapok főtámogatója idén is a Graphisoft. Egyes filmek magyarországi premierjét pedig kulturális intézetek és szakmai partnerek segítették, úgymint: a budapesti Osztrák Kulturális Fórum, Goethe Intézet, Szlovák Intézet, Olasz Kultúrintézet, Francia Intézet, a Holland Királyság Magyarországi Nagykövetsége, a Dán Királyság Magyarországi Nagykövetsége és a Magyar Építészeti Múzeum.